محبت به اهل بیت به چه معناست؟
مام صادق علیه السّلام فرمود: دوستان ما سه گروهند: گروهى که ما را در ظاهر دوست دارند ولى در باطن دوستمان ندارند و گروهى که ما را در باطن دوست دارند ولى در ظاهر اظهار دوستى نمىکنند و گروهى که هم در ظاهر دوست دارند و هم در باطن. و اینان دوستان درجه یک ما هستند، اینان آب زلال و گوارا نوشیدند و به تأویل قرآن پى بردند و از فصل خطاب و سبب اسباب اطلاع حاصل کردند. و اینان گروه طراز اول هستند، فقر و نیازمندى و بلاهاى گوناگون سریعتر از تاختن اسب بر سر ایشان بتازد، سختى و تنگدستى آنان را فراگیرد و لرزان شوند و دچار فتنه گردند و زخمى و به خون خود غلطان در هر سرزمین دورى پراکنده شوند. به برکت وجود آنان خداوند بیمار را شفا دهد و فقیر را توانگر کند و به برکت آنان شما یارى شوید و باران بر شما ببارد و روزى نصیبتان گردد، آنان از نظر تعداد کم هستند ولى به منزلت و اهمیّت نزد خدا، بزرگ باشند.
گروه دوم که مرتبه پاییناند، ما را در عیان دوست دارند و شیوه پادشاهان را در پیش گرفتهاند. زبانشان با ماست و شمشیرشان علیه ماست. گروه سوم که مرتبه میانه به شمار مىآیند، ما را در باطن دوست دارند ولى در ظاهر اظهار دوستى نمىنمایند. به جان خودم سوگند! اگر ما را [صادقانه] در باطن دوست مىداشتند بدون اینکه آن را آشکار اظهار نمایند، در شمار روزه داران روز و نمازگزاران شب بودند و اثر عبادت را در رخسارشان مىدیدى و آنان اهل مسالمت و فرمانبردارىاند.
آن مرد عرض کرد: [با این توضیحات] من در شمار دوستداران شما در عیان و نهان هستم. امام
صادق علیه السّلام فرمود: دوستداران ما که هم در نهان ما را دوست دارند و
هم در عیان ویژگی هایى دارند که به وسیله آنها شناسایى مىشوند. آن مرد عرض
کرد: آن نشانهها چیست؟ امام علیه السّلام فرمود: چند نشانه است: نخست آن
که یکتاپرستى را به خوبى فهمیدهاند و به دانش یکتاپرستى به طور کامل دست
یافتهاند و پس از آن به ذات و صفات او ایمان دارند، سپس حدود ایمان و
حقایق و شروط و تأویل آن را به دست آوردهاند. (تحف العقول/ترجمه حسن زاده)
و این است محبت حقیقی و راستین به اهل بیت نبی اکرم (صلی الله علیه و
آله) نه صرف احساسی زودگذر و ناپایدار.